۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۵۷۸۲۶
آیت الله شب زنده دار:

تفکر در معارف بیش از عبادت محض انسان را بالا می برد | طلبه نباید تا آخر عمر در حوزه بماند

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که امروزه انسان در معرض بمباران شبهات است، گفت: برای ارتقای معنوی و ایمانی و مصونیت در برابر شبهات شیاطین جولان فکر لازم است.
آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به فرازهایی از دعای شریف مکارم الاخلاق گفت: کسی که می خواهد به کمال ایمان برسد باید به راهکارهای پیامبر اسلام و ائمه طاهرین(ع) در این مسیر عمل کند.

وی افزود: بر اساس روایتی از پیامبر اسلام، تکمیل ایمان انسان در گرو داشتن خصلت هایی است که در 4 گروه افعال، نیات، باطن و ظاهر امور تقسیم می شوند؛ پیامبر اسلام می فرماید مؤمن باید فکر جوال داشته باشد یعنی اگر مطلبی را در ذهن دارد به تمام ابعاد آن در لوازم و نتایج توجه می کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که فکر جوال هیچگاه بر موضوع واحد متوقف نمی شود، اظهار داشت: فکر جوال به موضوعات گوناگون توجه می کند و منحصر در یک بعد نمی شود، اسلام از یک انسان مؤمن می خواهد که جولان فکر داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است که این جولان فکر ذاتی انسان باشد که باید خدا را شاکر باشد اما اگر صفت پسندیده ای را ندارد باید در صدد اکتساب آن بر آید، اگر انسان استعداد دارد و استفاده نشود کفران نعمت است، چنین افرادی باید در تحصیل علم و معارف مشغول باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان با تمرین کردن می تواند دارای صفت پسندیده شود، ابراز داشت: همین تمرین را می توان برای دارا شدن از جولان فکری استفاده کرد، به عنوان مثال علما توصیه می کنند که محصل باید مقداری ریاضیات بخواند چرا که سبب عمیق شدن و دقیق شدن فکر می شود و انسان را از ساده اندیشی در مسائل و توجه نکردن به ابعاد خارج می کند.

وی عنوان کرد: انتخاب استاد و هم مباحثه در این مسیر بسیار تأثیرگذار است، رابطه جولان فکر و ارتقای ایمان روشن است، قسمت عمده ایمان به توجه فکر و عقول انسان ها بر می گردد، اگر کسی فکر قوی نداشته باشد چگونه می تواند معارف بلند را دریافت کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: انسانی که در مسیر ارتقا قرار می گیرد مورد توجه شیطان است تا او را دچار تردید کرده و ایمان او را سرقت کند؛ چیزی که می تواند شیطان را ناکام بگذارد قوت استدلال است تا بتواند شبهات را پاسخ دهد.

وی با اشاره به سبک زندگی علما در خدمت به مردم و بیان معارف با استدلال های قوی اضافه کرد: بسیاری از بزرگان بعد از این که در حوزه های مهم شیعی درس خود را به جایی می رساندند به شهر خود باز می گشتند تا به مردم خدمت و آنان را با معارف آشنا کنند و این یعنی کسی که وارد حوزه شد بنا نیست که تا آخر عمر خود در حوزه بماند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که قوت استدلال و جولان فکر با عنایت الهی انسان را در برابر شبهات حفظ می کند، گفت: قوت فکر توانایی تشخیص مغالطه را به انسان می دهد تا اسیر استدلال های غلط نشود، یک طلبه که در معرض سؤالات و شبهات است نیاز دارد جولان فکری داشته و فکر خود را تقویت کند.

وی افزود: فکر بیش از عبادت محض انسان را بالا می برد، گاهی کسانی برای ارتقا تمام مفاتیح را می خوانند اما گاهی هم انسان از رهگذر اسمای الهی با فکر به معارف الهیه می رسد و حقیقتی را کشف می کند، زیربنای همه خوبی ها و اخلاقیات، عقاید است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه انسان در معرض بمباران شبهات است، اظهار داشت: انسان برای بیمه شدن در برابر این شبهات باید فکر قوی داشته باشد، برای ارتقای معنوی و ایمانی و مصونیت در برابر شبهات شیاطین جولان فکر لازم است؛ اگر ذهن جولان پیدا کرد ابتکارات را در پی خواهد داشت./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات